Reumatologija

Reč “Reuma” potiče iz grčkog jezika, a znači-strujanje. Mnogi bolovi se često nazivaju istim imenom - reuma.

Milioni ljudi širom sveta pate od neke vrste reumatskih oboljenja. Reumatske bolesti uglavnom napadaju zglobove, tetive, ligamente, kosti, mišiće, a neke zahvataju i unutrašnje organe. Većina reumatskih oboljenja je autoimuna, odnosno nastaje kada imuni sistem, koji u normalnim uslovima brani organizam od štetnih uticaja sredine, počne da napada sopstvene ćelije.
Uzroci bolesti uglavno nisu poznati i na njih se ne može delovati direktno, ali se bolesti mogu držati pod kontrolom i pravilnom terapijom se pacijentu može olakšati zivot."

Najčešća reumatska oboljenja

OA

Osteoartritis

Osteoartritis je bolno stanje u kome se vremenom oštećuje hrskavica koja oblaže krajeve zglobova. Kako se hrskavica smanjuje, tako je i trenje kostiju i zglobova prilikom kretanja veće, što oštećuje zglobove i dovodi do upale. Osteoartritis nije sastavni deo starenja, predisponirane su osobe koje su nasledile slabiju hrskavicu. Zahvaćena su uglavnom kolena, kukovi, vrat, prsti, donji deo leđa. Simptomi su najčešće bolovi, oticanje i osetljivost u zglobovima, koji mogu biti topli pri dodiru, zatim, slabost mišića, bolovi pri hodu, teškoće pri oblačenju, češljanju, sedenju ili hodanju uzbrdo.

RA

Reumatoidni Artritis

Manje je zastupljen od Osteoartritisa.Najveći broj obolelih od ove vrste artritisa, njih 75 %, predstavljaju osobe ženskog pola. Kod ovog oboljenja imuni sistem napada sopstvena tkiva izazivajući bolove u zglobovima, otok i ukočenost. U težim slučajevima ovo oboljenje može dovesti do trajnog oštećenja zglobova i deformiteta. Pored bolova, otoka i ukočenosti zglobova (zahvaćeno je više simetričnih zglobova), koja je naročito izražena ujutru, simptomi uključuju i umor, groznicu, izrasline, koje se često nazivaju reumatoidni čvorići.

LE

Sistemski eritemski lupus (SLE)

Sistemski eritemski lupus, SLE predstavlja još jedno autoimuno oboljenje. Imuni sistem napada i oštećuje zglobove, kožu, bubrege, srce, pluća, krvne sudove, mozak. Simptomi bolesti su bolovi i ukočenost zglobova, umor, osip, koji se na obrazima karakteristično ispoljava šireći se od nosa prema obrazima u formi leptira, zatim blago povišena temperatura, opadanje kose, anemija, bolovi u grudima, nervoza, a mogu ga pratiti i embolije. Istraživanja pokazuju da prosečno 1 od 2000 osoba oboli od lupusa. Žene čak 6 -10 puta češće obolevaju u odnosu na muškarce.

G

Giht

Giht je forma artritisa (upala zglobova) koju prati taloženje kristala mokraćne kiseline u zglobovima. Mokraćna kiselina se normalno stvara u organizmu, međutim, ukoliko je poremećena ravnoteža u njenom metabolizmu, ona se taloži, a ne izlučuje. Taloženje kristala mokraćne kiseline dovodi do upala u epizodama, oticanja i bola u zglobovima, a zahvaćen je obično nožni palac.

Fibromijalgija

Bolest fibromialgija se najčeće javlja iza 40 godine i puno je češća kod žena. Oboleli od fibromijalgije osećaju bol u tkivima i mišićima koji podržavaju kosti i zglobove, prilikom kretanja. Bol, ukočenost i osetljivost u podurčju mišića i tetiva, naročito u predelu vrata, kičme, ramena, kukova, neki su od simptoma bolesti. Često se uz ove simptome javljaju zamor i poremećaj pri spavanju.

Skleroderma

Skleroderma je reč grčkog porekla koja se može prevesti kao „gruba koža“. Predstavlja sistemsko oboljenje koje zahvata kožu, krvne sudove i zglobove. Pojavljuje se u obliku mrlja (morfea) i čvrstih traka (linearna skleroderma). Može zahvatiti i pluća i bubrege. Kod ovog oboljenja u koži i unutrašnjim organima u velikim količinama stvara se kolagen (vlakasti protein).

Lečenje i terapija

U terapiji za lečenje reumtaskih bolesti koriste se mnogi lekovi, a koji lek i terpiju će pacijent primeniti zavisi od tipa reumatskog oboljenja. Ne postoji lek koji leči sam uzrok bolesti, ali lekovi uspešno umanjuju simptome i poboljšavaju kvalitet života pacijenta. Izuzetak je infektivni artritis koji nastaje kada se organizam zarazi određenim virusom ili bakterijom (tu spada i artritis koji se razvija u lajmskoj bolesti, tj. nakon ujeda zaraženog krpelja) i u tom slučaju se koriste antibiotici i sl. lekovi.
Lekovi koji se najčešće koriste smanjuju upalu i bol. U nekim slučajevima to može sprečiti dalje oštećenje zglobova ili ostalih zahvaćenih organa i usporiti tok bolesti. Doktor može odložiti prepisivanje terapije dok ne utvrdi tačnu dijagnozu bolesti, kako lekovi ne bi maskirali simptome koji mogu da pomognu u postavljanju dijagnoze. Obično se prepisuju analgetici (paracetamol…), nesteroidni antiinflamatorni lekovi (ibuprofen, diklofen, naproksen, acemetacin, ketoprofen itd), lokalni analgetici koji se utrljavaju na mesto bola, derivati hijaluronske kiseline ili neki od "ozbiljnijih" lekova kao što su kortikosteroidi ili biološki lekovi.